top of page

OM OSS

Baneprosjekt AS et nytt rådgivende ingeniørselskap med hovedfokus innen jernbanetekiske prosjekter. Med høy tverrfaglig kompetanse innen sektoren ønsker vi å være et faglig ressurssenter som bidrar med å løse de vanskeligste oppgavene. Vi har ressurser med mange års erfaring og kompetanse innen prosjektledelse, byggeledelse og prosjekteringsledelse. 

Etter å ha jobbet sammen i prosjekt var det tydelig for Martin, Lars, Guttorm og Amalie at det måtte fortsette, og Baneprosjekt ble stiftet i 2025. 

 

Vi tilbyr uavhengig og objektiv rådgiving for byggherrer og anleggseiere og kan bistå i alle prosjektfaser. Med erfaring fra prosjektering, planlegging, utførelse og drift kan våre ressurser bistå kundene i dialog med prosjekterende og utførende ledd. 

 

Vi har også erfaring og spesialkompetanse innen kritisk feilssøkingsledelse og i rollen som leder av sporbrudd (LAS). 
 

Baneprosjekt.jpg

VÅRT TEAM

Martin I. Algrøy.jpg

MARTIN I. ALGRØY

Daglig leder

Martin har rundt 30-års erfaring i jernbanebransjen og er utdannet elkraft ingeniør med fagbrev som høyspentmontør. Med flere milliardprosjekter som prosjektleder på CV-en har Martin en særegen kompetanse innen gjennomføring av jernbanetekniske prosjekter. Han har blant annet ledet utbyggingsprosjektene Samprosjekt Sundland(2019-2024), Samprosjekt Oslo(2016-2018) og Fornyelse Oslo S(2010-2016). Han har også mange års erfaring i rollen som leder av sporbrudd.

Gjennom ledelse av de komplekse og tverrfaglige prosjektene har han opparbeidet seg en unik forståelse av det tverrfaglige i sektoren.

Martin har også steppet inn i flere kritiske feilsøkingssituasjoner, som brann på Sandefjord og Skotterud stasjon, signalfeil på Ski i 2021 og Loenga i 2020. 

Amalie G. Jensen.jpg

AMALIE GJERDINGEN JENSEN

Prosjektleder

Amalie er utdannet sivilingeniør i elkraftteknikk  fra NTNU i Trondheim. Hun har siden i 2019 jobbet innen jernbane med anleggsgjennomføring, tverrfaglig koordinering, fremdriftsplanlegging og prosjektledelse for Bane NOR som ansatt i Norconsult. Hun har opparbeidet seg en sterk tverrfaglig forståelse og erfaring fra kompliserte jernbanetekniske prosjekter. Som en del av prosjektene Samprosjekt Sundland og Utbygging Drammen-Kobbervikdalen har hun bidratt i en rekke brudd, hvorav 15 som leder av sporbrudd. 

I Samposjekt Sundland (2022-2025) har hun vært assisterende prosjektleder. I Utbygging Drammen-Kobbervikdalen(2019-2022 og 2024-2025) har Amalie vært fremdriftsplanlegger, samt ansvarlig for prosjektets overleveringsstrategi til driftsorganisasjonen i Bane NOR. 

Guttorm Karlsen.jpg

GUTTORM KARLSEN

Prosjektleder

Guttorm har lang erfaring fra Bane NOR/Jernbaneverkets prosjekter som prosjektleder, prosjekteringsleder og byggeleder, samt flere år som Leder av sporbrudd. Han er utdannet høgskoleingeniør innen elkraft og elektroinstallatør. Med sterk tverrfaglig forståelse av jernbanetekniske systemer, praktisk bakgrunn og erfaring fra alle prosjektfaser er Guttorm en solid fagressurs som driver prosesser fremover. Han har erfaring fra prosjektene Samprosjekt Sundland(2020-2025), Fornyelse godsspor Brakerøya(2019-2020), Fornyelse Oslo-Ski(2018-2019), Samprosjekt Oslo S(2015-2018), samt ombygging av flere stasjoner på det sentrale Østlandet som Skøyen, Lysaker, Høvik, Sandvika, Asker, Drammen, Ski, Alnabru og Lieråsentunnelen. 

Lars Bergerud.jpg

LARS BERGERUD

Prosjektleder

Lars er en dreven sivilingeniør fra Bygg- og miljøteknikk fra NTNU med hovedprofil jernbane fra 2018. Han er spesialisert innen spor og underbygning med erfaring fra store tverrfaglige jernbaneprosjekter. Han har erfaring som byggeleder fra Samprosjekt Sundland(2022-2024) og som prosjekterende i flere store oppdrag for Norconsult, blant annet Utbygging Drammen-Kobbervikdalen(2018-2023) og fagansvarlig spor i Stavanger Stasjon(2021-2023). Lars har en unik kombinasjon av sterk faglig kompetanse, tverrfaglig forståelse og anleggserfaring. Han er handlekraftig, engasjert, omgjengelig og skikkelig god på BIM. 

Kari A Huun.jpg

Kari Alvilde Huun

Prosjektleder

Kari har rundt 30 års erfaring i jernbanesektoren, og er ekspert innen RAMS- og kvalitet, risikostyring i prosjekter og risikovurderinger. Kari er en svært dyktig, rolig og effektiv rådgiver som er usedvanlig flink til å finne og fokusere på de mest vesentlige farene og kvalitetsområdene i et prosjekt. Hun har også lang erfaring innen kvalitetsstyring og kvalitetsoppfølging, samt gjennomføring av revisjoner. Kari har vært saksbehandler for en rekke søknader og meldinger til Statens Jernbanetilsyn, samt sertifiseringsprosesser av jernbaneanlegg.  I prosjektet IC Drammen-Kobbervikdalen var hun RAMS-rådgiver og også RAMS-leder for en periode. Hun har også blant annet Samprosjekt Sundland, KL-AT Sandvika-Drammen, Brakerøya omlegging av godsspor, Fornyelse Oslo-Ski, Gjenoppbygging Skotterud Stasjon, Retningsdrift Brynsbakken, Samprosjekt Oslo S, Fornyelse Etterstad-Lillestrøm, Tiltak Etterstad-Lysaker på CV-en som RAMS- og kvalitetsrådgiver.

Magne Nordgård.jpg

Magne Nordgård

Prosjektleder (fra 1.september)

Magne har nesten 30 år erfaring innen jernbane etter mastergrad Elkrafteknikk fra NTNU. Han har også fagbrev som elektriker, ingeniør erfaring fra NSB Bane og er installatør Gr.L. 

Magne har en sterk tverrfaglig forståelse av jernbanen som helhet, med en særlig god kombinasjon av praktisk erfaring og god kjennskap til Bane NORs regelverk og svært lang erfaring med prosjekt- og byggeledelse fra utbyggingsprosjekter og større fornyelsesprosjekter. Magne en av bransjens fremste ressurser innen kontaktledning og AT-system, med prosjekter som nytt AT-system på Vestfoldbanen, oppdatering til AT-system på Sandvika - Drammen med nytt koblingshus i Asker, fornyelse av kontaktledning med AT-system på Bergensbanen og Sørlandsbanen. 

Han har også erfaring fra prosjektering, som disiplinleder jernbaneteknikk for ny avgreining Østre Linje, Samprosjekt Oslo og Fornyelse Etterstad Lysaker, samt erfaring med større sporbrudd som leder av sporbrudd (LAS). 

 

bottom of page